Kultur för barn och unga

Vi stödjer olika projekt som gör kultur tillgänglig för barn och unga, främst genom skolan, musik- och kulturskolan, biblioteken och genom föreningslivet.

Utgångspunkten är att kultur ska finnas både som eget område och som lärprocess under hela skolgången. Målet för kultur i skolan är ökad måluppfyllelse av läroplanen.

Vi arbetar tillsammans med Kalmar läns kommuner och de regionala kulturverksamheterna för att utveckla kulturen för barn och unga.

Boka scenkonst och konstvisningar

På webbplatsen Kulturarena Kalmar län kan du som arbetar inom förskola, skola, gymnasium, kultur- och fritidsförvaltning, bibliotek eller föreningsliv boka scenkonst, konstvisningar, slöjdprogram, tidsresor med mera för din verksamhet. I nätverket ingår länets kulturverksamheter och konsulenter i Kalmar län. De erbjuder ett professionellt utbud för barn och ungdom.

Kulturarena Kalmar län

Kulturresor för skolklasser

Skolklasser har möjlighet att resa fritt med kollektivtrafiken till och från länets kulturorganisationer genom en så kallad kulturresa.

Kulturresor för skolklasser - Kalmar länstrafik