Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Porträttbild Carin Aronsson

Carin Aronsson, Trafikassistent

Som trafikassistent hos Kalmar länstrafik jobbar Carin med att ge service och stöd till våra resenärer och kunder i linjetrafiken.

Berätta vad du jobbar med idag.

Jag arbetar främst med kundservice och kundsupport. Arbetsuppgifterna inom kundservice handlar främst om kontakt med våra kunder över disk, i telefon eller genom sociala medier gällande frågor kring våra olika försäljningskanaler exempelvis biljettköp i Appen eller webshopen ”Mitt Konto”, men även många andra frågor kring vår allmänna kollektivtrafik.

Vår kundtjänst fungerar lite som ”spindeln i nätet” och vi behöver kunna guida våra kunder rätt genom att navigera bland all information som finns tillgänglig. Kundsupporten innebär framförallt bokningssupport för våra tågresenärer som reser med Kustpilen och att ta hand om de resenärer som påverkas vid trafikstörningar och förseningar. Det kan exempelvis vara ombokningar av deras resor, men även hotell samt taxibokningar.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det är roligt att det är så omväxlande. Att få hjälpa kunder på många olika sätt. Att använda olika typer av informationssystem och säljkanaler, att utveckla processer kring våra arbetsuppgifter.

Hur bör man vara som person i din roll?

Du behöver ha en stark servicekänsla, vara positiv, framåt men även lyhörd samt tycka om möten med andra människor! Det är också en fördel att vara nyfiken och påhittig. En annan viktig egenskap är att kunna samarbeta med kollegor då arbetet till stor del kräver det.

Vad motiverar dig i vardagen?

Att få göra det jag tycker om! Det är kul att hjälpa kunder och att hjälpa varandra på jobbet.

När jag kan påverka och förbättra arbetet och upplevelserna för kunden.
Jag gillar när det rör på sig, utvecklas och förändras över tid och det gör det i det här jobbet.

När känner du dig riktigt nöjd med ditt arbete?

När jag ser och hör att kunder eller kollegor tycker att jag gör ett bra jobb och när kunden känner att den får det den förväntar sig.

Vad ser du för utmaningar inom ditt område i framtiden?

Utmaningen är att vara öppen för förändringar för de kommer hela tiden. Det handlar både om vilka uppgifter som ska göras men också hur dessa ska utföras. Men jag tycker om att lära mig nya saker!