Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Dennis utomhus med vatten och en blå himmel i bakgrunden.

Dennis Larsson, Trafikplanerare

Som trafikplanerare hos Kalmar länstrafik jobbar Dennis med utveckling och uppföljning av busstrafiken i Kalmar län.

Berätta vad du jobbar med idag

Jag jobbar som trafikplanerare på Kalmar länstrafik. I den rollen ansvarar jag för uppföljning och utveckling av länets busstrafik, med särskilt fokus på fem kommuner i mellersta delen av länet. I det ingår att styra turutbudet och lägga tidtabeller för de olika busslinjerna, men också att utveckla bra hållplatser och ta hand om vägavstängningar. Många tror att vi lägger en tidtabell en gång om året och att den sedan ligger fast, men världen är ständigt föränderlig och då behöver kollektivtrafiken också vara det. Så det är ett kontinuerligt arbete för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra resenärer.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa är friheten, variationen och att få arbeta med likasinnade kollegor som jobbar mot samma mål – en bra kollektivtrafik och ett mer hållbart samhälle. Att såväl ha en tät dialog både med resenärer och med våra trafikföretag som utför trafiken gör att man får en bra helhetsbild. Kalmar länstrafik är en förhållandevis liten kollektivtrafikförvaltning och då blir det att man i rollen som trafikplanerare tar sig an ganska vitt skilda uppgifter. Exempelvis har jag ett tekniskt ansvar och ser till så att vår reseplanerare i appen och att avgångsskärmar på stationerna har den senaste trafikdatan inlagd. Dessutom har jag förmånen att vara fackligt ombud. Den typen av variation gör att jobbet aldrig blir enformigt.

Hur bör man vara som person i din roll?

Det viktigaste är att man är positiv, samarbetsvillig och lösningsorienterad. Gillar man att lägga pussel är det också ett plus, då det många gånger är just ett pussel när man ska få ihop alla bussturer på ett begränsat antal bussar.

Vad motiverar dig i vardagen?

Att jag har ett jobb där jag har möjlighet att underlätta för vanliga människor som dig och mig i vår vardag. Att för varje ny resenär vi lyckas vinna över så kan det innebära en bil mindre som belastar våra städer, vägar och inte minst vår miljö och vårt klimat.

När känner du dig riktigt nöjd med ditt arbete?

Det räcker med små saker i vardagen. Eftersom jag ansvarar för stadstrafiken i Oskarshamn så blir jag glad varje gång jag ser att det är många resenärer ombord stadsbussarna. Det kan också vara att vi på länstrafiken får beröm av en nöjd resenär, att jag får beröm av en kollega eller om jag får ge beröm tillbaka. Jobbar man med kollektivtrafik är det naturligt att hantera klagomål och missnöje, men uppmuntran är minst lika viktigt.

Vad ser du för utmaningar inom ditt område i framtiden?

Det är alltid en utmaning att ligga steget före våra resenärer och förutse framtida resebehov innan de uppstår. Särskilt svårt är det nu när vi är på väg ut ur pandemin och inte riktigt vet hur resvanorna kommer att se ut den närmaste tiden, när fler och fler börjar återgå till sina arbetsplatser men samtidigt kanske jobbar på distans vissa dagar. Vi har en spännande tid framför oss där vi ska göra allt vi kan för att vinna tillbaka resenärer samtidigt som vi attraherar nya.