Dekorativ bild
Nyhet 2023-04-28

Flera över 80 år i länet saknar fullgott skydd mot covid-19

En hög andel av personer 80 år eller äldre samt boende på särskilt boende har inte tagit den rekommenderade påfyllnadsdosen mot covid-19 under våren.

Den 1 mars släppte Folkhälsomyndigheten nya rekommendationer för vaccinationerna mot covid-19. Under våren rekommenderas de som är 80 år eller äldre, samt boende på särskilt boende, att ta en påfyllnadsdos. Sedan inför höst- och vintersäsongen rekommenderas de ytterligare en. De som är berörda i Kalmar län har fått ett brev hem till sig med erbjudande om vaccination.

Fortfarande är det många som inte har tagit sin påfyllnadsdos, vilket kan innebära att flera personer i den här gruppen har ett minskat skydd mot covid-19.

- I den här åldersgruppen har man en ökad risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp, därför är det angeläget att ta den här påfyllnadsdosen. Anhöriga kan enkelt hjälpa till att boka en tid för vaccination via 1177.se, då bokningstjänsten inte kräver något inlogg, säger Arsene Nzobandora, ställföreträdande smittskyddsläkare.

Påfyllnadsdoserna kan tas tidigast sex månader efter den senaste dosen. För den som tar sin dos snart kommer det i höst att vara möjligt att vaccinera sig mot covid-19 och influensa samtidigt när det är dags för årets andra påfyllnadsdos.

Den som rekommenderas en påfyllnadsdos nu i vår uppmanas att snarast boka en tid för vaccination. De som bor hemma bokar vaccination på sin hälsocentral via 1177.se. De som bor på särskilt boende erbjuds vaccination på plats av kommunen.

Uppdaterad 28 april 2023 Lämna synpunkter på innehållet