Dekorativ bild
Pressmeddelande 2023-04-28

Personuppgiftsincident anmäld

Region Kalmar län anmälde på fredagen en personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten.

Anmälan gäller en händelse som uppstod när felsökning av journalsystem för tandvården genomfördes. Händelsen bidrog till att information i journalsystemet felaktigt förstördes. Uppgifter som registrerades under en period av fyra timmar eftermiddagen den 25 april gick förlorad. Händelsen berör klinik för Folktandvård i Oskarshamn.

Region Kalmar län har påbörjat arbetet med att återskapa den information som går och göra kontroller i olika kringsystem. Stora delar av informationen kan återställas, det går däremot inte att säkerställa att samtlig information och genomförda åtgärder i systemet har återskapats.

Utredning av händelsen pågår för att undvika att någonting liknande händer igen.

Uppdaterad 28 april 2023 Lämna synpunkter på innehållet