Dam med solhatt i skugga.
Nyhet 2023-05-18

Viktigt att skydda sig mot solen i sommar

Hudcancer ökar i Sverige och Kalmar län är ett av de län där det ökar mest. Det finns ett starkt samband mellan hudcancer och exponering av sol.

Att solens strålar kan orsaka cancer vet de allra flesta, trots det är det många som bränner sig och få som skyddar sig tillräckligt. Brännskador från solen under barndomen kan resultera i malignt melanom i vuxen ålder. Även den under livet samlade mängden strålning från solen som kroppen utsatts för har betydelse för uppkomsten av hudcancer.

- Hudmelanom är en av de vanligaste cancerformerna och den cancerform som ökar snabbast. Att utsätta huden för UV-strålning från solen eller solarier är den största riskfaktorn för att drabbas. Vi behöver öka medvetenheten kring Sveriges snabbast ökande cancerform och hur man kan skydda sig, säger Jessica Eriksson, cancersamordnare i Region Kalmar län.

Regionalt cancercentrum har tagit fram rekommendationer om hur man bäst skyddar sig mot solen och hudcancer:

• Skydda huden med kläder, solhatt och solglasögon.
  • Det är lämpligt att söka sig till skuggan mellan 11-15 då solen är som starkast (gäller sommarhalvåret i Sverige).
  • Komplettera med solskyddsmedel där kläder inte skyddar. Använd vattenfast solskyddsmedel med hög faktor (minst 30) som skyddar mot både UVA- och UVB-strålning. Smörj in dig rikligt och ofta.
  • Sola inte i solarium.

På 1177.se finns fler tips på hur man kan skydda sig från solen.

Personer med många leverfläckar och ljus hud har högre risk för att drabbas. Personer som har mörk, melaninrik, hud har ett bra skydd och drabbas mer sällan. Men malignt melanom och andra former av hudcancer kan drabba alla oavsett hudtyp.

Strålsäkerhetsmyndigheten tillhandahåller webbtjänsten Min soltid som kan göra det enklare att njuta av solen utan att bränna sig. Den hjälper till att beräkna en uppskattad soltid, så att man kan undvika att bränna sig i solen.

Mer information om tjänsten Min soltid finns på Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats.

Uppdaterad 22 maj 2023 Lämna synpunkter på innehållet