Hitta på sidan

Lärling på folktandvården.

Matteus Lilja, tandläkarstudent och tidigare lärling

Folktandvårdens lärlingsprogram väckte Matteus intresse för tandläkaryrket.

Hur kommer det sig att du sökte till lärlingsprogrammet?

- Jag visste inte riktigt vad jag ville göra efter gymnasiet och kunde inte bestämma vad jag ville utbilda mig inom. När jag hörde talas om lärlingsprogrammet såg jag det som en toppenmöjlighet.

Hur upplevde du tiden som lärling?

- Det bästa med lärlingstiden är att du hela tiden känner att du lär dig nya saker och kan hjälpa till på kliniken. Det är en underbar känsla när du upptäcker att du är trygg i arbetsuppgifterna och faktiskt kan hjälpa en patient. Som lärling får du prova på många olika saker, men behöver aldrig känna dig handfallen eftersom det alltid finns en handledare eller annan kollega i närheten som gärna hjälper till.

Har du haft nytta av dina erfarenheter från lärlingsprogrammet i din utbildning?

- Jag har haft jättemycket nytta av det! Självklart är det en del teoretiska saker i början som inte diskuteras dagligen på klinik, men över lag har jag kunnat använda lärlingstiden på ett väldigt positivt sätt. Både i rent praktiska saker jag lärde mig som vad alla instrument, utrustning och oral anatomi heter, men även i den aspekten att jag fick se oerhört många patientfall som jag nu kan blicka tillbaka på och reflektera över. Detta har gett mig en kickstart i det kliniska tänkandet i förhållande till de kursare som inte varit i kontakt med tandvården innan.