Region Kalmar läns röda profilmönster.
Pressmeddelande 2024-03-12

Achima Care AB tar över Astrakanen

Achima Care AB tar över Nybro Läkarcentrum AB:s verksamhet där Astrakanen ingår. Det betyder att patienter som är listade vid Astrakanen i Nybro och Emmaboda blir kvar när den nya vårdgivaren tar över.

Bakgrunden är att Region Kalmar län den 19 februari kommunicerade att man hade för avsikt att säga upp avtalet med Nybro Läkarcentrum AB efter att regionen, i en uppföljningsrapport, fastslagit brister som bestått under lång tid. Bristerna riskerade att få konsekvenser för patientsäkerheten, medarbetare och samarbetspartners. Nybro Läkarcentrum fick tre veckor på sig att svara på Region Kalmar läns rapport.

Nu är det istället klart att Achima Care AB tar över Nybro Läkarcentrum. Region Kalmar län har granskat det inlämnade underlaget angående Achima Cares planer för övertagande av verksamheterna vid Astrakanen Nybro läkarcentrum och Astrakanen Emmaboda läkarcentrum.

– Vi anser att Achima Cares verksamhetsplan är tydlig och visar på en övertygande struktur för att åtgärda de brister som regionen har identifierat, säger Sofia Hartz, planeringsdirektör på Region Kalmar län.

I och med övertagandet ärver Achima Care de tidigare identifierade bristerna. Med hänsyn till att det är nya ägare får Achima Care sex månader på sig att dokumentera åtgärdandet av bristerna. Om bristerna åtgärdas kommer beslutet om hävning av avtalet att omprövas.

Achima Care tar över den 3 april och samtliga listade patienter kommer att vara kvar.

Uppdaterad 12 mars 2024 Lämna synpunkter på innehållet