Gul profilbild med regionens logotype.
Pressmeddelande 2023-06-07

Årets konstnärsbelöningar utsedda

Uddenberg-Nordingska Stiftelsens konstnärsbelöning delas 2023 ut till Anna Höglund och Lars Apelmo som vardera får 100 000 kronor.

Anna Höglund, född i Stockholm 1958, får belöningen för sitt rika konstnärskap och sitt alldeles egna poetiska språk, som illustratör i böckernas och sagans värld.

Från barndomens sommarlov på sydöstra Öland, med blick för Östersjöns hala flisor vid Skärlövs hamn, har hon fört med sig en bit Öland in i sin bildvärld.

Lars Apelmo, född 1955, bosatt på sydöstra Öland i Seby, tilldelas belöningen för sina uttrycksfulla, ofta dubbelbottnat roliga och polykroma träskulpturer.

Med Capellagårdens utbildning i möbel- och byggnadsvård i ryggen, har Lars Apelmo utvecklats som fri konstnär. Hans verk fyller betraktaren med värme och glädje, egenskaper att värna om.

Utöver belöningarna får fyra elever vid Capellagården stipendier på 5 000 kronor vardera. Det är Fanny Stengårds Jonsson inom textil, Johan Michelsen inom möbel, Hanna Petersson inom keramik och Pär Lindström inom byggnadsvård.

Uddenberg-Nordingska Stiftelsen har sedan starten 1983 årligen delat ut belöningar för att bland annat främja konstnärlig utbildning och undervisning. Det är direktavkastningen på förvaltat kapital som delas ut i belöningar. Stiftelsen står under länsstyrelsens tillsyn och leds av en styrelse bestående av representanter från Region Kalmar län, Mörbylånga kommun, Konstakademin och Länsstyrelsen Kalmar län.

Prisutdelningen sker på Capellagården den 12 juni kl 12.30.

Ingeborg Eriksson, ordförande i Uddenberg-Nordingska Stiftelsen

Anna Höglund