Bild på en kvinna och tre barn som besöker Kalmar slott.
Pressmeddelande 2024-04-05

Stor ökning av antalet danska turister i Kalmar län

Danska turister har hittat till Kalmar län. Antalet gästnätter från grannlandet ökade under 2023 med 63 procent. Totalt hade länet mer än 3,2 miljoner gästnätter under fjolåret, vilket är samma höga nivå som under 2022. Det visar nya siffror från Tillväxtverket.

2019 tangerade besöksnäringen i Kalmar län sitt tidigare rekord på 3 miljoner gästnätter. Sedan kom pandemin, 2020, vilket påverkade besöksnäringen och sänkte antalet gästnätter till 2,3 miljoner. 2021 återkom turisterna med besked och antalet gästnätter uppgick till 3,1 miljoner. Under 2022 hittade ännu fler till Kalmar län och nu står det klart att Kalmar län ligger kvar på 3,2 miljoner under 2023.

Framför allt är det svenskar från andra delar av Sverige som besöker Kalmar län och de inhemska turisterna stod för 81 procent, totalt 2,5 miljoner, gästnätter. Bland de utländska besökarna fortsätter tyskarna att dominera och stod under 2023 för 308 000 gästnätter, en ökning med 12 procent jämfört med 2022.

Störst ökning i procent står emellertid danskarna för. Nästan 89 000 gästnätter nyttjades under 2023 av turister från grannlandet, en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022. Den stora ökningen innebär att Danmark kniper platsen som det näst vanligaste ursprungslandet och knuffar ner Norge, som stod för 60 000 gästnätter, till en tredjeplats.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län.

Av länets kommuner är det fortsatt Öland som lockar flest övernattare och Borgholms kommun hade drygt 1 miljon gästnätter under 2023. På andra och tredjeplats återfinns Västervik och Kalmar som stod värd för 474 000 respektive 429 000 gästnätter.

Sett till boendeform fortsätter campingplatserna vara populärast och 57 procent av det totala antalet gästnätter tillbringades på campingar runt om i länet. Näst vanligast är hotell som stod för 27 procent. Resterande 16 procent är fördelade på vandrarhem, stugor och lägenheter.

Gör man en utblick till våra fem grannlän så lockade Östergötland flest besökare med totalt 2 miljoner gästnätter under 2023. Sedan följer Jönköping med 1,8 miljoner gästnätter. Blekinge, Kronoberg och Gotland lockade alla drygt 1 miljon gästnätter vardera.

Uppdaterad 5 april 2024 Lämna synpunkter på innehållet