En pojke och en flicka pysslar hemma vid köksbordet.
Nyhet 2024-04-08

Tolvåringar erbjuds snack inför tonåren

I april erbjuder barn- och ungdomshälsan tolvåringar och deras föräldrar, i länets norra delar, ett samtal om att bli tonåring samt tonårsförälder.

12-årssnacket är en möjlighet för tolvåringar och deras föräldrar att ha ett förutsättningslöst samtal om att bli tonåring och tonårsförälder. Syftet är att öka kunskapen om de förändringar som kan ske i den här fasen av livet.

– Vi vet att tonårstiden är en period när det sker mycket förändringar. Man kan känna stress, oro och känna sig ledsen. Det kan var svårt att veta vad som är normalt eller inte. Frågor man kan ha ett behov att prata om kan exempelvis handla om relationer, sömn, stress och skärmtid. Vi vill göra det möjligt för tolvåringar att tillsammans med oss prata om detta, säger Maria Rundgren, chef för barn- och ungdomshälsan i Kalmar län.

12-årssnacket

Tolvåringarna och deras föräldrar kommer få ett brev skickat till sig med ett erbjudande om att boka tid för ett samtal. Under samtalen, som kallas 12-årssnacket, träffar man personal från barn- och ungdomshälsan i deras lokaler i Västervik, Oskarshamn eller på hälsocentralen. Det går även bra att boka ett digitalt möte via 1177.

– Vi har skickat ut brev till alla som har fyllt tolv år under första kvartalet i år och till sommaren bjuder vi in nästa omgång av tolvåringar, säger Maria.

Från och med den 22 april finns det bokningsbara tider i länets norra kommuner på följande platser:

• Oskarshamn, barn- och ungdomshälsans lokaler
  • Högsby, hälsocentral
  • Västervik, barn- och ungdomshälsans lokaler
  • Vimmerby, hälsocentral
  • Hultsfred, hälsocentral
  • Digitalt via 1177.se

Fakta/Barn- och ungdomshälsan

Barn- och ungdomshälsan erbjuder stöd kring psykisk hälsa till barn, unga och deras familjer. Det går att vända sig dit för råd, stöd och kortare behandling vid lindrigare psykiska besvär som oro, nedstämdhet, ilska eller stress men också vid kriser eller konflikter inom familjen. Mottagningar finns i Kalmar, Västervik, Oskarshamn och Vimmerby. Mottagning sker även digitalt via 1177. På barn- och ungdomshälsan arbetar psykologer, socionomer och psykoterapeuter.

Maria Rundgren, verksamhetschef, barn- och ungdomshälsan

Uppdaterad 8 april 2024 Lämna synpunkter på innehållet