Barn står och blickar ut över Kalmarsund
Nyhet 2024-04-09

Nu är dialogturnén för länets framtid igång

På torsdag går startskottet för en större dialogturné för att revidera Kalmar läns regionala utvecklingsstrategi. Högsby, Mönsterås och Oskarshamn är först ut att diskutera den gemensamma vägen framåt för länets utveckling.

Den regionala utvecklingsstrategin är ett samarbete mellan många olika aktörer, som visar en gemensam målbild och riktning framåt för hela Kalmar län. När den nu revideras är dialogmötena extra viktiga.

- Delaktighet och dialog är våra främsta verktyg för att få till en framgångsrik regional utvecklingsstrategi för hela Kalmar län. Det uppnår vi genom att träffas och tillsammans diskutera våra styrkor, utmaningar och gemensamma väg framåt, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Första dialogmötet äger rum i Oskarshamn, där Region Kalmar län träffar representanter från både näringsliv och det offentliga inom Högsbys, Mönsterås och Oskarshamns kommuner. Dialogturnén rullar sedan vidare under 2024, bland annat genom träffar med samtliga kommuner i länet, länsstyrelsen, pensionärsråd, funktionshinderråd samt studenter på Linnéuniversitetet och elever på några av länets gymnasieskolor.

- Vi vill involvera fler unga invånare och andra specifika målgrupper så att strategin i ännu högre utsträckning speglar hela befolkningen. Vi ska också bli bättre på att inkludera ett barnrättsperspektiv och ett barnperspektiv genom hela arbetet, säger Malin Anell (S), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Region Kalmar län ska enligt det regionala utvecklingsuppdraget ta fram en långsiktig och övergripande regional utvecklingsstrategi för länets hållbara utveckling samt revidera den varje mandatperiod.

- Det är dessutom ett bra tillfälle att se över det nuvarande läget i länet och göra eventuella justeringar i vår gemensamma väg framåt så att den är fortsatt aktuell och fokuserar på rätt saker, säger Pär-Gustav Johansson (M), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Agenda 2030 kommer fortsatt att vara ramen för strategin, men nu med ett särskilt fokus på social hållbarhet, minskad ojämlikhet och inomregionala skillnader. Uppföljningen av nuvarande strategi visar nämligen att det är inom området ”Delaktighet, hälsa och välbefinnande” som Kalmar län både ligger under rikssnittet och har en negativ trend.

- Utöver att förbättra oss inom detta område gäller det naturligtvis också att vi håller i alla våra styrkor där vi ligger över rikssnittet och har positiva trender, som exempelvis att vi har hög delaktighet på arbetsmarknaden och låg långtidsarbetslöshet, säger Helena Nilsson, regional utvecklingsdirektör.

Uppdaterad 10 april 2024 Lämna synpunkter på innehållet