Stillbild från filmen. Bilden visar en fasadflagga med texten Kontorshub Figeholm.
Nyhet 2023-12-29

Så fungerar kontorshubbarna i Boda och Figeholm

Visste du att Region Kalmar län, i samarbete med Oskarshamns och Emmabodas kommuner, testar kontorshubbar i Boda och Figeholm?

En kontorshub är en plats där du som egenföretagare eller distansarbetare kan hyra en tillfällig arbetsplats.

Med kontorskollektiv menas ett kontor som delas av exempelvis ensamföretagare och arbetstagare som arbetar på distans.

Covid-19-pandemin ändrade förutsättningarna för landsbygden. Det nya normala blev att arbeta digitalt och arbetstagare behöver inte längre befinna sig fysiskt hos sin arbetstagare. Den lilla företagaren fick under pandemin arbeta hemifrån under lång tid och sa möjligtvis upp sitt kontor, men längtan efter mötet med andra människor var oförminskad.

För att möta upp detta behov och beteendemönster genomför Region Kalmar län ett projekt som syftar testa kontorskollektiv Oskarshamns kommun och Emmaboda kommun. Kontorskollektiven, både i Figeholm och i Boda, har invigts och är för närvarande i drift.

Läs mer om projektet, och se 3-minutersfilmen, via denna länk.

Uppdaterad 29 december 2023 Lämna synpunkter på innehållet