Nyhet 2024-04-18

Ett år med digital psykisk hälsa: ”Många unga män söker hjälp”

2 000 besök och närmare 600 patienter under första året. Enheten Digital psykisk hälsa Kalmar län har nu varit i gång ett år och starten har varit väldigt lyckad. Under våren förlängdes projektet.

Matilda Holmström, projektledare för Digital psykisk hälsa Kalmar län.

Matilda Holmström är projektledare för Digital psykisk hälsa Kalmar län.

Foto: Mattias Johansson

På enheten Digital psykisk hälsa Kalmar län får patienten möjlighet att träffa psykolog eller kurator via ett videomöte. Ett upplägg som visat sig bli både populärt och effektivt.

– Vi når målgrupper som kanske aldrig hade sökt vård. Intressant nog är det många unga män upp till 30 år som söker hjälp digitalt. Detta är något av det som skiljer sig mest från den ordinarie verksamheten.

Det säger Matilda Holmström som är projektledare för Digital psykisk hälsa Kalmar län. Hon trycker också på att det är viktigt att det finns olika tillvägagångssätt för olika målgrupper och att verksamheten måste anpassa sig utifrån patienterna. En av framgångsfaktorerna är att det är en låg tröskel att söka vård.

– Du behöver inte en remiss från din läkare eller annan sjukvårdspersonal, det är lätt att komma i kontakt med oss och att boka en tid. Sedan har vi också varit ute mycket på skolor, kommunala verksamheter, fritidsgårdar och andra delar av civilsamhället och föreläst och informerat, säger Matilda Holmström.

All kommunikation sker digitalt via 1177, patienterna bokar, ombokar och avbokar själva sina besök via 1177.se.

Fakta – Digital psykisk hälsa Kalmar län

Totalt omkring 2000 besök sedan start, närmare 600 patienter

20 % av patienterna är män mellan 18–30 år, motsvarande siffra i ordinarie verksamhet är 10%

Patientnöjdhet: snitt på 3,5 av 4.

Medelväntetid från bokning av besök till besök: tre dagar

24 % får tid inom 24 timmar

Enheten står för ungefär 10 procent av alla patienter som söker för psykisk hälsa i primärvården

Mer information:

Matilda Holmström, psykolog och projektledare för enheten Digital psykisk hälsa Kalmar län: 076-627 19 22, matilda.holmstrom@regionkalmar.se

Uppdaterad 23 april 2024 Lämna synpunkter på innehållet