Bild på tåg på Stångådalsbanan.
Nyhet 2023-07-07

Ministermöte om Stångådals- och Tjustbanan

Region Kalmar län kommer att träffa infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson för att diskutera Stångådals- och Tjustbanan. Mötet äger rum den 21 augusti.

Bakgrunden är Trafikverkets redovisning av regeringsuppdraget angående Ostlänken. Förslaget innebär att Stångådals- och Tjustbanan inte kommer att få direktanslutning till den nya centralstationen som ska byggas i Linköping. Resenärer från Kalmar län och södra Östergötland som är på väg till Stockholm kommer därmed att tvingas kliva av flera kilometer från centralstationen och ta en buss för att komma fram dit.

Samtliga partiers gruppledare i regionen har reagerat kraftigt på beskedet och krävt ett möte med infrastruktur- och bostadsministern för att diskutera frågan vidare. Det blir nu av den 21 augusti.

Uppdaterad 21 augusti 2023 Lämna synpunkter på innehållet