Illustration på en skulptör.
Pressmeddelande 2024-03-18

Tre konstnärer belönas med 60 000 kronor från stiftelse

Tre konstnärer belönas med 60 000 kronor vardera. När Uddenberg-Nordingska Stiftelsens konstnärsbelöning 2024 delas ut heter pristagarna Sonja Jansson, Åsa Jonasson och Karlheinz Sauer.

Tyskfödde Karlheinz Sauer är ädelsmeden som bor och verkar i Mörbylånga. Han prisas för sina unika, sällsamt vackra smycken och handsmidda föremål i silver och guld.

Textilkonstnären Åsa Jonasson, boende på Öland sedan tidigt 1990-tal, belönas också. I motiveringens står det: ”Som skickligt bearbetar det textila materialet i varierande tekniker, och på ett sparsmakat sätt, når såväl starka som finstämda uttryck.”

Den tredje pristagaren är bildkonstnären Sonja Jansson som delar boende mellan Öland och Göteborg. Hon belönas för att i måleri, textil och skulptur förmedla ett känslomässigt djup och närhet, men också en fantasifull lekfullhet.

Utöver belöningarna kommer fyra elever vid Capellagården att få stipendier på 5 000 kronor vardera.

Uddenberg-Nordingska Stiftelsen har sedan starten 1983 årligen delat ut belöningar för att bland annat främja konstnärlig utbildning och undervisning. Det är direktavkastningen på förvaltat kapital som delas ut i belöningar. Stiftelsen står under länsstyrelsens tillsyn och leds av en styrelse bestående av representanter från Region Kalmar län, Mörbylånga kommun, Konstakademin och Länsstyrelsen Kalmar län.

Prisutdelningen sker på Capellagården den 30 maj.

Ingeborg Eriksson, ordförande i Uddenberg-Nordingska Stiftelsen: 0480-841 96

Karlheinz Sauer: 070-873 73 59