Politiker och tjänstemän lägger stenar till det nya onkologihuset.
Nyhet 2023-09-20

Första stenarna lagda på viktigt bygge

Sju röda tegelstenar i en prydlig rad. En liten symbol för starten på något stort. Nu påbörjas bygget av det nya onkologihuset, på Länssjukhuset i Kalmar, som ska stå klar 2026.

– Det här är en jättestor satsning för regionen och cancervården, säger Magnus Lagerlund, chef för onkologiska kliniken och strålningsfysik.

Cancervården i Region Kalmar län ska bli ännu bättre. På tisdagen lades en viktig byggsten mot det målet när det var officiell start för uppförandet av det nya onkologihuset. Det nya bygget ska ge ökade vårdmöjligheter med moderna behandlingsmetoder inom cancersjukvården. Förutom en utökning av accelerator för strålningsbehandling ska också antalet behandlingsplatser för målstyrd behandling, immunterapi och cytostatika fördubblas.

– Jag är jätteglad och stolt att få stå här som en representant för mina fantastiska medarbetare. Det ligger helt rätt i tid för den här utvecklingen, säger Magnus Lagerlund.

Anledningen är att cancervården just nu befinner sig i en dynamisk fas där behovet ökar. I och med den nya byggnaden kan man också möta det på bästa sätt.

– Cancersjukdomarna ökar, men samtidigt botar vi fler och fler överlever cancer längre även om det inte går att bota. Utvecklingen är att det blir målstyrt utifrån individnivå och mer komplicerade behandlingar. Det kommer fler patienter som vi måste ta hand om. Enligt beräkningar behöver cancerläkarna att fördubblas till 2040.

Uppdaterad 20 september 2023 Lämna synpunkter på innehållet